ONS NIEUWS

HMPaper 2024.03

 Beste lezer,

Welkom terug!
Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad. De zomerperiode is nu echt voorbij, en dat betekent dat de voorbereidingen voor 2025 in volle gang zijn. In september was het weer Prinsjesdag en heeft het kabinet het Belastingplan, de Rijksbegroting en de Miljoenennota voor 2025 gepresenteerd. In deze editie van de HMPaper nemen we je mee door de belangrijkste wijzigingen voor 2025 en 2026 die impact kunnen hebben op jouw organisatie.

Tevens was het in september de Week van de Vitaliteit! We presenteren daarom met trots onze vitaliteitskalender voor 2025, boordevol activiteiten om het welzijn op de werkvloer te bevorderen. Daarnaast heeft de Belastingdienst aangekondigd weer te gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Om je goed voor te bereiden, hebben we een whitepaper opgesteld met alle ins en outs rondom het inhuren van ZZP’ers vanaf 2025, die we graag met je delen.

Naast deze actuele onderwerpen is het ook een goed moment om twee basisonderwerpen van HR en arbeidsrecht op te frissen. Wat zijn de regels rond de bedrijfsrecherche? En hoe stel je een goede functieomschrijving op? Je leest het allemaal in deze nieuwe editie van de HMPaper.

Veel leesplezier!
Lois Belo | Directeur

NIEUWSBRIEF HOOGTEPUNTEN

———————————

HOOGTEPUNTEN PRINSJESDAG 2024

———————————

Q&A BEDRIJFSRECHERCHE

———————————

VITALITEITSKALENDER 2025

———————————

EEN GOEDE FUNCTIEOMSCHRIJVING

———————————

WHITEPAPER ZZP’ERS INHUREN VANAF 2025

———————————

HOOGTEPUNTEN PRINSJESDAG 2024

Dinsdag 17 september jl. was het weer Prinsjesdag! De Miljoenennota, de Rijksbegroting en het Belastingplan voor 2025 zijn gepresenteerd aan de Tweede Kamer.

Tijdens Prinsjesdag zijn ook een aantal plannen voor toekomstige wetswijzigingen benoemd. Zodra hier meer over bekend is en concrete voorstellen worden gedaan, informeren wij jullie natuurlijk graag. Houd daarom onze LinkedIn-pagina en website in de gaten en mis niks!

Wat zijn de plannen voor de compensatieregeling transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid?

Werkgevers met 25 of meer werknemers hebben na 1 juli 2026 geen recht meer op de compensatie transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid. Een verdere uitwerking van dit plan wordt later bekendgemaakt.

Blijft de 30%-regeling hetzelfde?

De 30%-regeling maakt het mogelijk om een uitgezonden of een ingekomen werknemer – die aan specifieke voorwaarden voldoet – belastingvrij een vergoeding te geven voor de extra kosten die de werknemer vanwege de uitzending maakt. Voor werkgevers betekent dit dat de werkgeverslasten voor de werknemer lager worden en de werknemer profiteert van een belastingvoordeel.

Het kabinet heeft aangekondigd dat de gerichte vrijstelling per 1 januari 2027 wordt verlaagd van 30% van het loon naar 27%. Voor de jaren 2025 en 2026 geldt nog de huidige 30%-regeling.

Wat gaat er gebeuren met het lage-inkomensvoordeel (LIV)?

Het LIV is een jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die werknemers in dienst hebben met een laag loon. Hierdoor dalen de loonkosten voor de werkgever. Per 1 januari 2025 komt het LIV te vervallen. In 2025 wordt nog wel de tegemoetkoming over het jaar 2024 uitgekeerd aan de werkgevers die hier recht op hebben.

Wat is de hoogte van de Awf- en Aof premie in 2025?

In 2025 stijgt de premie voor het Algemeen werkloosheidfonds (Awf), zowel voor het lage als het hoge tarief. Voor het lage tarief stijgt de premie van 2,64% naar 2,74% en voor het hoge tarief stijgt de premie van 7,64% naar 7,74%.

Daarnaast stijgt ook de premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) voor zowel de kleine als de grote werkgevers. Voor de kleine werkgevers stijgt de premie van 6,18% naar 6,35% en voor de grote werkgevers stijgt de premie van 7,54% naar 7,58%.

Q&A BEDRIJFSRECHERCHE

Mag een werkgever een bedrijfsrechercheur inschakelen als een zieke medewerker volgens een anonieme melding al twee maanden klust in zijn huis? Het antwoord is NEE, een anonieme melding is onvoldoende reden om de bedrijfsrechercheur in te schakelen.

Bedrijfsrecherche is een verzamelnaam voor onderzoeken die vooral met arbeidsrechtelijke kwesties te maken hebben. Een werkgever mag de bedrijfsrecherche inschakelen als er objectieve redenen zijn om aan te nemen dat een werknemer zwaarwegende overtredingen heeft begaan (o.a. diefstal, fraude of een vertrouwensbreuk). Dit moet gebaseerd zijn op zeer ernstige verdenkingen. Als deze verdenkingen op een minder ingrijpende manier kunnen worden aangetoond, moet de werkgever daarvoor kiezen.

In ons nieuwe artikel beantwoorden wij de meest gestelde vragen over het inzetten van een bedrijfsrechercheur, te weten:
 Wanneer is het geoorloofd om de bedrijfsrecherche in te schakelen?
➡ Mogen de resultaten van het onderzoek van de bedrijfsrecherche worden gebruikt bij de ontslagprocedure?
➡ Welke gevolgen zijn er verbonden aan het ongeoorloofd inzetten van de bedrijfsrecherche?

VITALITEITSKALENDER 2025

Van 23 t/m 29 september 2024 was het de week van de Vitaliteit. Organisaties besteedden in deze week extra aandacht aan de vitaliteit van werknemers. Om jou in 2025 te helpen, heeft HMP een vitaliteitskalender gemaakt. In deze kalender worden verschillende activiteiten opgenomen die je in jouw organisatie kan organiseren om zo te werken aan vitaliteit bij jullie op de werkvloer.

KOM JE MOEILIJK AAN HET JUISTE PERSOONEEL?
BEGIN MET EEN GOEDE FUNCTIEOMSCHRIJVING!

Een functieomschrijving is een document dat duidelijk de taken, verantwoordelijkheden, vereiste competenties, vaardigheden en verwachtingen voor een specifieke rol binnen de organisatie beschrijft. Dit dient als een essentiële gids voor zowel werknemers als werkgevers om hun wederzijdse verwachtingen te begrijpen.

 Hoe stel je een goede functieomschrijving op?
➡ Wat is het belang van een goede functieomschrijving?
➡ Wat zijn de gevolgen van een slechte functieomschrijving?
➡ Wat is het verschil tussen specifieke en generieke functieomschrijvingen?

HMP begrijpt de complexe balans tussen duidelijkheid en flexibiliteit in functieomschrijvingen. Onze adviseurs helpen organisaties bij het opstellen van nauwkeurige, effectieve en moderne  functieomschrijvingen die aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. Wij ondersteunen bij het vinden van de juiste balans, zodat functieomschrijvingen bijdragen aan zowel individuele als organisatorische groei.

HOE HUUR IK ZZP’ERS IN VANAF 2025?

Het handhavingsmoratorium voor de controle op schijnzelfstandigheid vervalt per 1 januari 2025. De Belastingdienst gaat vanaf deze datum weer actief controleren of ingehuurde zelfstandigheden ook echt als ZZP’er kunnen worden gezien. Is dit niet het geval? Dan loopt de organisatie risico op navordering van loonheffingen en sociale premies en kan een boete volgen. 

Om goed voorbereid te zijn op de controle van de Belastingdienst is het van groot belang om op tijd met de ingehuurde ZZP’ers het gesprek aan te gaan. Het kan zijn dat er aanpassingen in de overeenkomst noodzakelijk zijn waardoor de ZZP’er de opdracht kan blijven uitvoeren. Vanuit je HR-rol krijg je hier wellicht vragen over. HMP helpt je natuurlijk graag met het beantwoorden van deze vragen. In deze whitepaper zetten we de stappen op een rij hoe je als organisatie nog steeds ZZP’ers kunt blijven inzetten. Daarnaast geven we tips voor andere mogelijkheden om de (interim) opdracht nog steeds gevuld te hebben. Wil je liever een keer over dit thema sparren? Dat kan natuurlijk ook!

Deel dit bericht